Wrocławskie mosty

 Mosty we Wrocławiu, to temat, który trudno wyczerpać, w związku z ich liczbą, różnorodnością, historią i legendą. Warto wybrać się na spacer wieczorem bulwarami nad Odrę, aby podziwiać ich wygląd, szczególnie gdy słońce zachodzi i niebo staje się malowniczym tłem, a mosty powoli zostają rozświetlane lampami.

Tym, który nosi miano najstarszego żelaznego mostu, jest Most Piaskowy, powstały w 1861. Został wzniesiony w miejscu, gdzie od wczesnego średniowiecza budowano drewniane konstrukcje, które ulegały zniszczeniu, za każdym razem były jednak odbudowywane. Stanowiły bowiem ważny fragment trasy prowadzącej ze średniowiecznego miasta na północ i jest to najstarszy element wrocławskiej przeprawy przez Odrę. Tu też, u zbiegu ul. Świętego Ducha i Piaskowej, była zlokalizowana Brama Piaskowa , dawna brama w systemie fortyfikacji Wrocławia.

 Nazwa tego mostu, jak i ulicy oraz bramy wywodzi się od nazwy Wyspy Piasek.

Przy Moście Piaskowym znajdował się początkowy punkt pomiarowy podczas wyznaczania miary wrocławskiej mili, stosowanej najpierw w samym Wrocławiu, a od 1630 na całym Śląsku. Ta jednostka długości równa się 6700 metrów – jest to odległość od Bramy Piaskowej do Psiego Pola przez Wyspę Piaskową i Ostrów Tumski i dalej podmiejską drogą na północny wschód

Najbardziej urokliwym i romantycznym mostem jest Most Tumski (nazywany także Mostem Katedralnym) . Zalicza się także do grona tych najstarszych , gdyż jego historia sięga okresu średniowiecza – XII wieku. Pełnił on także dodatkową role, wyznaczał granicę pomiędzy jurysdykcją miejską (na Wyspie Piaskowej) i kościelną (na Ostrowie Tumskim). Był wielokrotnie niszczony i naprawiany, a dzisiejsza wersja pochodzi z roku 1889, na miejscu wcześniejszego mostu drewnianego. Przy moście, po stronie Wyspy Piasek, stoją  rzeźby św. Jadwigi, patronki Śląska  (po lewej stronie mostu) i św. Jana Chrzciciela (po prawej), patrona archidiecezji i katedry wrocławskiej.

Most ostatnimi czasy, był ulubionym mostem zakochanych, a jego balustrady były gęsto zapełnione kłódkami zakochanych . Ostatnie prace remontowe spowodowały, że kłódki zostały zdemontowane.  Odświeżoną wersję, możemy już zobaczyć . Czy kłódki powrócą? Czas pokarze.

Nowa odsłona mostu zyskała zmienioną wersję latarni, po obu jego stronach. Zostały odtworzone w wersji, która była przed II Wojną Światową i już nie gazowe a elektryczne .

  W latach 1908-1910 powstał jeden z najbardziej popularnych i majestatycznych mostów wrocławskich  – Most Grunwaldzki. Jego piękną konstrukcję najlepiej podziwiać wieczorem, gdy mieni się złotymi barwami świateł .

Most ma 112,5 metra długości, 18 metrów szerokości i 20 m wysokości. Podczas budowy wykorzystano ówcześnie nową technologię – przęsło jest podczepione za pomocą stalowych taśm na murowanych dwudziestometrowych pylonach ustawionych na brzegach rzeki. Większość masy konstrukcyjnej to granit strzegomski, zaś część dekoracyjna wykonana jest z granitu karkonoskiego

Konstrukcja mostu jako jedna z nielicznych przetrwała oblężenie w czasie II Wojny Światowej

Z mostem tym związane są różne anegdoty,  jedna z nich  opowiada o tym, że rzekomo jeden z konstruktorów maił popełnić samobójstwo. Obawiał się, że obliczenia techniczne zawierają błędy, w związku z czym most nie wytrzyma obciążenia i runie wraz z ludźmi i pojazdami.

 Jednak, żadne źródła historyczne tego faktu nie potwierdzają

Z mostu jest przepiękny widok na Ostrów Tumski i Wyspę Piaskową😊

Najnowszym wrocławskim mostem jest Most Rędziński, który został oddany do eksploatacji 31 sierpnia 2011. Przebiega przez Odrę oraz całą Wyspę Rędzińską i ma 1742 metry długości

Szczególne wrażenie robi olbrzymi pylon w kształcie litery”H”, który góruje nad całą okolicę. Usytuowano go na wyspie na środku Odry, do niego podwieszono za pomocą 160 stalowych lin, dwie niezależne, wielopasmowe jezdnie.

Jest rekordzistą w kilku kategoriach:

  • najwyższy  pylon w Polsce (122 m)
  • najdłuższy żelbetowy most podwieszony w Polsce (część podwieszona 2 × 256 m = 512 m)
  • najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w Polsce
  • najdłuższe przęsło żelbetowe w Polsce – 256 m
  • największy powierzchniowo most żelbetowy na świecie (70 000 m2)
  • czwarty co do wielkości betonowy most świata

Koniecznie należy zobaczyć go wieczorem, jego piękno konstrukcji jest dopiero wtedy w pełni wyeksponowane!